اولين و مهمترين راه براي افزايش درآمد، فروش کردن بيشتر است و البته راهي براي رسيدن به اين منظور است که بر مشتريان خود بيفزاييد.
اگر صاحب يک رستوران هستيد چگونه ميتوانيد مشتريان بيشتري را به خود جلب کنيد؟ اگر کارتان فروش قطعات يدکي است، چگونه ميتوانيد بر فروش خود بيفزاييد؟ اگر کارهاي چاپي ميکنيد، چگونه ميتوانيد مشتريان بيشتري را به موسس? خود بکشانيد؟ و…
کدام راهکار جديد ميتواند مشتريان بيشتري را جذب کارتان کند؟ شما چه تجربههاي داريد؟
به مشتريان موجود بيشتر و با تکرار فزونتر بفروشيد
علاوه بر زياد کردن شمار مشتريان، ميتوانيد به مشتريان فعلي خود فروش بيشتري بکنيد. هزينههاي جلب مشتري ميتواند بسيار سنگين باشد. وقتي مشتري بهخصوصي را جلب ميکنيد، دنبال راههايي بگرديد که او از شما بيشتر خريد کند. علاوه بر افزايش فروش، اين فروش سودمندي بيشتري هم نصيب شما ميکند.
شخصي يک کارخانه توليد شمع داشت. کارش سودمند بود و فايده داشت، اما سطح فروش او در حد يک ميليون دلار در سال متوقف شده بود و نميتوانست از اين حد فراتر رود. مشتريان او اغلب کارخانهداران بودند و در مراسم و اعياد خاص بر فروش شمع افزوده ميشد. اين شخص در حالي که ??هزار مشتري داشت، تصميم گرفت با اجراي برنامه تبليغاتي کاري کند که مشتريانش به دفعات بيشتري به او مراجعه کنند. او علاوه برتاکيد گذاشتن بر برخي از روزهاي تعطيل رسمي، روي جنبههايي مانند جشنهاي تولد، ازدواج، سالگردها و غيره تبليغ کرد. سال بعد او توانست ? درصد بر خريداران خود بيفزايد، اما فروش او به دو برابر افزايش يافت.
شما چگونه ميتوانيد کاري کنيد که مشتريانتان به دفعات بيشتري از شما خريد کنند؟ اينجا تجربهها و ديدگاههاي خود را بنويسيد.
فروش يک کالا يا خدمت ديگر
علاوه بر اضافه کردن به تعداد دفعاتي که يک خريدار از شما خريد ميکند، ميتوانيد به مشتريان خود کالاهاي جديد هم بفروشيد. افزايش درآمد ناشي از مشتري موجود، روش ديگري براي رسيدن به فروش بيشتر است.
از خود بپرسيد: «اين مشتري فعلي من چه کالا يا کدام خدمات ديگر را ميتواند از من خريداري کند؟» مثلا کسي که اتومبيلش را به کارواش ميبرد ممکن است به خريد روکش صندلي و يا خوشبوکنندهها نيز علاقهمند باشد. يا مثلا کسي که کفش ميخرد، ممکن است بخواهد کيف جديدي هم خريداري کند و… آيا شما اين روش را در کسبوکار خود پياده کردهايد؟ چه نتايجي داشته؟ تجربههاي ارزشمند خود را با هم? دوستداران مکتب کمال در ميان بگذاريد.
بر حجم فروشها بيفزاييد
راه ديگري براي افزودن به فروش خود از هر مشتري، اين است که بر ميزان خريد او بيفزاييد. اگر توليدکنند? شمع که قبلا به او اشاره کرديم بتواند کاري کند که هر خريدار بر ميزان خريدهايش بيفزايد، فروش کلي خود را بالا ميبرد.
شما چگونه ميتوانيد بر حجم فروش خود به يک مشتري بيفزاييد؟ پاسخهاي خود را اينجا بنويسيد.
قيمت کالاها و خدمات خود را افزايش دهيد
شايد سادهترين راه کسب درآمد بيشتر، بالابردن قيمت محصولات و خدماتي است که توليد ميکنيد. سوال اينجاست: چگونه ميتوانيد مشتريان خود را راضي کنيد که به قيمت بالاتري از شما خريد کنند؟
جواب سادهاي دارد: بايد کاري کنيد که مشتري ارزش بيشتري براي کالاي شما قائل شود. توجه داشته باشيد که رقابت، قيمتهاي شما را ديکته ميکند. بايد کاري کنيد که ميان کالاها و خدمات توليدي شما و کالاها و خدمات توليدي ديگران، تفاوتهايي در نزد مشتري ايجاد شود. براي رسيدن به اين مهم، ميتوانيد بستهبندي خود را بهتر کنيد و يا بر کنترل کيفي کالاهاي خود بيفزاييد. و… شما در اين زمينه چه تجربههايي داريد؟
بر سودمندي فروشهاي خود بيفزاييد
تا اينجا دربار? چهار روشي بحث کرديم که ميتوانيد بر ميزان مداخل فروش خود بيفزاييد. اما نکته مهم براي هر تجارت در هر موسسه اقتصادي، جريان نقدينگي آن موسسه است. هر موسسهاي بايد تلاش کند که بر سود خود بيفزايد. علاوه بر افزايش فروش ناخالص، ميتوايند بر حاشي? سود خود هم بيفزاييد. براي رسيدن به اين منظور، بايد بر فروش خالص خود اضافه کنيد.